جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

اهميت زبان بدن در ارائه يك سخنراني

۶ بازديد

۱-تماس چشمي

قبلا گفتيم كه تماس چشمي با مخاطبان بسيار مهم و موثر است. تماس چشمي به شما كمك مي كند تا با مخاطبتان ارتباط شخصي برقرار كنيد اما يادتان باشد لازم نيست در چشم هاي تك تك افراد حاضر در سالن نگاه كنيد چون اينكار هم سخت است و هم تمركزتان را به هم مي زند. به جاي اين كار بهتر است هر چند وقت يك بار به قسمت هاي مختلف محل سخنراني نگاه كنيد و با چند نفر تماس چشمي برقرار كنيد. فقط يادتان باشد از نگاه كردن هاي ممتد و طولاني خودداري كنيد چون احساس خوبي در مخاطب ايجاد نمي كند.

تماس چشمي به شما مي فهماند كه مخاطب تا چه اندازه گوشش با شماست و از شنيدن حرف هايتان لذت مي برد. اگر متوجه شديد كه بعضي ها در حال خميازه كشيدن و نگاه كردن به اطراف هستند يعني موضوع به اندازه كافي برايشان جالب نيست؛ اما برقرار كردن تماس چشمي مي تواند دوباره آنها را به شنيدن بحث علاقمند كند.

۲- حركت سر

حركات سر شما بيانگر خيلي چيزهاست؛ مثلا وقتي سرتان را پايين مي آوريد نشانه هاي خستگي را بروز مي دهيد يا به مخاطب مي فهمانيد كه منتظر رسيدن زمان مناسبي براي صحبت كردن هستيد. اگر به سقف نگاه كنيد يا به دور دست خيره شويد مخاطبتان مي فهمد كه شما خسته هستيد يا چيزي را پنهان مي كنيد چون از برقراري تماس چشمي گريزانيد. از طرف ديگر تكان دادن سر نشان مي دهد كه شما با صحبت هاي طرف مقابلتان موافقيد. در هرحال بايد يادتان باشد با استفاده هوشمندانه و درست از زبان بدن مي توانيد مخاطبتان را موافق و علاقمند به صحبت هاي خودتان كنيد.

ادامه مطلب...

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.